ISBN: 978-90-6067-264-8

Genade is een risico

Charles R. Swindoll »



Ppaperback
Pagina's: 272
2008
€ 15,95

 
Algemeen
 
 
Lees meer
 
 
Reacties
 
 
Recensies
 

Dit moet... en dat mag niet... Waarom wordt het christen-zijn zo vaak verward met regels en wetjes? Kerken en christenen hebben uit het oog verloren dat christen-zijn een kwestie van genade is, zegt Charles Swindoll. Maar wie predikt dat God genadig is, neemt een risico. Mensen kunnen het uitleggen als een vrijbrief om maar raak te zondigen. Serieuze christenen proberen dat te voorkomen door regels en beperkingen te stellen – geschreven en ongeschreven. Tegelijk brengen ze daarmee de genade om zeep, want genade die het risico van falen niet in zich draagt, is geen genade meer.

Charles Swindoll laat zien hoe we in Gods genade kunnen leven. Leven met een hoofdletter: vrij, sprankelend en fris. En Swindoll waarschuwt voor ‘genaderovers’, die christenen onder het juk van de wet willen brengen. Helaas zitten in kerken en gemeenten nogal wat van zulke rovers, die argwaan hebben bij iedere christen die vrij en ongedwongen leeft.

Genaderovers geloven niet dat God vrije, blije christenen kan weerhouden te zondigen. Maar ze hebben ongelijk.


 

Klik op onderstaande link om een pdf-bestand te downloaden met daarin enkele pagina's uit dit boek.

Lees meer (.pdf) »

Insite 2 / 2009

God gaf de mensheid een geweldig cadeau door Jezus te laten sterven aan het kruis. Hij gaf ons genade, onverdiende gunst.

Daar nam Hij een groot risico mee. Je zou dit cadeau namelijk ook kunnen misbruiken. Je zou kunnen denken, dan ben ik nu vergeven en kan ik er rustig op los leven of op los zondigen. God houdt namelijk toch wel van mij. Swindoll sluit zich aan bij Paulus. Natuurlijk ga je door Gods genade niet lekker door met zondigen! Je ontdekt juist dat in Gods genade een nieuwe manier van leven ligt. Die genade heeft impact op allerlei zaken: je relaties, je meningsverschillen en bijvoorbeeld het geven van giften.

Op een heldere manier rekent Swindoll af met jouw vragen over dit onderwerp. Ben je benieuwd naar zijn antwoorden, dan moet je dit boek zeker lezen. Wel even voorbereid zijn op het feit dat je dit boek regelmatig een beetje moet laten bezinken. Eén hoofdstuk per keer, zeg maar.


Opwekking Magazine April 2009

'Ik ben ervan overtuigd dat niets zo aantrekkelijk is als vrijheid. De Bijbel heeft daar een geweldig woord voor: Genade…' Met deze woorden begint Swindoll zijn bevrijdende boodschap dat we in en vanuit Gods genade kunnen leven. Zelfs als je tegen de stroom van wetticisme moet inroeien. Genade is niet zonder risico – vrijheid geeft immers de keuze om voor het verkeerde te kiezen! – maar God werkt het goede, het willen en werken, in ons uit. Een blijvend actuele boodschap die deze herdruk zeker rechtvaardigt.


NDB.Biblion
In het boek is de schrijver op zoek naar een goed evenwicht tussen genade en wet. Omdat de kerk in een continue bezinning en discussie rondom dit onderwerp was en is, speelt het boek in op een actueel gegeven. Ook nu vinden we in de kerk enerzijds een wettisch accent waarin alles moet en anderzijds uitsluitende nadruk op de genade  waarin alles mag. Tussen deze uitersten geeft de schrijver in goed leesbare en diepgaande studies een evenwichtige middenweg aan. Benadrukt wordt hoe, levend in Gods genade, blijdschap en dankbaarheid de mens van binnenuit motiveren om heilig te leven. Door z'n actualiteit en originaliteit is het boek aan te bevelen voor een breed lezerspubliek. Een beschouwing vanuit evangelisch perspectief.

 

terug